Douglas DC-3 (Doornroosje)
‘Doornroosje’ werd in 2016 door Aviodrome overgenomen van de Dutch Dakota Association met de bedoeling het weer te laten vliegen.
Specificaties
- 19,66 m
Length
- 29,98 m
Span
- 91,7 m2
Wing area
- 5,16 m
Height
- 2 Pratt & Whitney Twin Wasp zuigermotoren
Drive
- 370 km/uur
Top speed
- 2.160 km
Flight range
- 7.700 kg
Empty weight
- 13.190 kg
Max. Starting weight
- 3 of 4 personen
Crew
- 21 tot 32 personen
Members of passengers
De DC-3 (Douglas Commercial Three) kwam voort uit de Douglas DC-2. De DC-3 had grotere vleugels en een langere c.q. bredere romp. De eerste vlucht van de DC-3 was in december 1935. De militaire versie van dit vliegtuig werd ook wel de C-47 genoemd en werd gekocht door diverse luchtmachten. Zo ook de Britse luchtmacht die (volgens haar eigen traditie) een geheel eigen naam bedachten voor dit vliegtuig: ’Dakota’. Tot 1947 zijn er in het totaal zo’n 13.000 Dakota’s gebouwd, dit is inclusief 2.000 (van de DC-3 afgeleide) vliegtuigen die in Rusland en Japan zijn gebouwd.
Bijnaam Doornroosje
De Dutch Dakota Association verwierf deze DC-3 in 1987 met de bedoeling om het toestel op te slaan en pas in 2010 te restaureren. Vandaar de bijnaam ‘Doornroosje’. Door omstandigheden werd eerder gestart met de restauratie, wat uiteindelijke een 12-jarig project bleek te zijn. Het toestel werd gespoten in de kleuren van Martin’s Air Charter. Zoals Martinair vroeger heette, dit bedrijf heeft daadwerkelijk met de DC-3 gevlogen.
Toekomst
Na het succesvol verlopen transport staat Doornroosje veilig op haar plek in de T2 hangaar bij Aviodrome, samen met vele andere bijzondere vliegtuigen, en is daar te zien voor de bezoekers. De vrijwilligers zijn bezig met de voorbereidingen om haar snel weer te kunnen laten vliegen. Niet, zoals de DDA, met passagiers, maar om als ambassadeur van Aviodrome naar evenementen te vliegen en vooral ook de bezoekers van Aviodrome het vliegtuig in haar natuurlijke omgeving te laten zien en beleven. Momenteel wordt een compleet en onderbouwd plan uitgewerkt, waarin o.a. alle werkzaamheden worden voorbereid en de plannen worden getoetst aan alle wet- en regelgeving. Zodra alle plannen compleet en goedgekeurd zijn, kunnen de vrijwilligers daadwerkelijk echt fysiek aan de slag met de werkzaamheden. Ze zijn al wel gestart om de benodigde vervangende onderdelen te zoeken.